סיכום


מערך השיעור בנושא הגרפיטי שבנינו הינו מתאים ביותר לסביבת האינטרנט הן מהבחינה הרעיונית והן מבחינה אינפורמטיבית. אחת המחלוקות העיקריות בנושא היא האם גרפיטי זו אומנות ואם כך, האם יש צורך למסדו או שמע זהו ונדליזם ומוטב שישאר מחוץ למקובל. סביבת המחשב והאינטרנט בפרט במערכת החינוך מהווים אף הם גורם למחלוקת, חלקם רואים בזאת כלי חינוכי יעיל ולעומת זאת אחרים ככלי משחית, ולכן השילוב של מדיום פחות ממוסד עם נושא הגרפיטי התאם לנו ביותר. לכן זהו ההסבר ברמה הרעיונית וגם אחד מן השיקולם לבחירתנו בנושא הגרפיטי.

ברמה הטכנית השימוש באינטרנט הקנה לנו את היכולת לשלוח את התלמידים למקורות מידע רבים ומגוונים, ולחשוף אותם לאינפורמציה רבה. בעזרת האינטרנט הצלחנו לחשוף אותם לזוויות הסתכלות רבות ושונות על הנושא, לדוגמה "וויקפדיה" שעיקרה בחומר אינפורמטיבי "חסר דעה" למול אתר של אירגון בריטי למען שמירת נקיון העיר לונדון שיוצא במוצהר כנגד "תופעה" זו. חשפנו אותם לאתרים שאולי בהזדמנות רגילה לא היו טורחים להיכנס (בשל קושי בשפה או סיבה אחרת כלשהיא) כמו אתר מוזיאון העיר ניו יורק.
הפננו את התלמידים לבחון את ה"טוקבקים" בחלק מן האתרים, מתוך הבנה כי זה משקף בצורה מקסימלית את דעת הציבור ואת המחלוקת לגבי הגרפיטי. במדיה המודפסת אין כלל דומה לזאת, ניתן להביא ציטוטים או מדדים אך אין זה משקף במדויק את הלך הרוח העכשוי. 
התלמיד יוכל להכנס לאתרים בזמנו החופשי ולהתמקד במה שמעניין אותו, אין אילוץ מצד הסביבה או הדמות המחנכת ולכן גם אם דרוש לו יותר זמן אין זה מהווה בעייה. חלק יעדיפו קישורים שמציגים הרבה אינפורמציה כתובה וחלק את אלו מרובי התמונות.

לאורך כל השיעורים השתדלנו לשלב בתהליך הלימודי את ההנאה שיש בסביבת המחשב- הנראות, המיידיות והאינטרקטביות. לדוגמה, אחת הפעילויות שנדרשו לה התלמידים היא להיכנס לאתר בוא ניתן ליצור גרפיטי ולהתנסות באיור גרפיטי משלהם. במחשב פעילות זו פשוטה, אישית, מאפשרת ניסוי וטעייה ואינה דורשת מאמץ כלל. יצירת גרפיטי במציאות מחייבת הערכות, זמן והשקעה כספית רבה, דברים העלולים להרתיע את התלמידים מההתנסות. יחד עם זאת, חשוב לציין כי להתנסות בחומרים יש חשיבות רבה וזו אחת המגרעות של למידת נושא שעוסק באומנות במדיה הממוחשבת, לכן יצרנו את שיעור הסדנא הפיזי המסכם.
פעילות נוספת הייתה משחק התאמה בין תמונות גרפיטי למקום מוצאן בהתאם לסגנון שמאפין כל מקום ומקום. המשחק האינטרקטיבי שמיידע מייד עם כל נסיון על ההצלחה הוא בוודאי הרבה יותר מעניין ממשחק או פעילות שרק בסופה יוכל התלמיד לדעת במה הצליח ובמה שגה. האינטרקטיבית שפעולה דוחפת אותו לחזור לחומר ולחפש את התשובות. לא ניתן להתעלם מאיכות התמונות במשחק ובאתר עצמו וכן שילוב הסרטונים והקליפים הרבים שהוספנו בו אשר מאפשרים לתלמיד ללמוד את החומר בצורה הרבה יותר חוויתית וחושית.

בנוסף לכך, היה לנו חשוב לאפשר לתלמידים להתדיין אחד עם השני ואיתנו, לשאול שאלות ולשלוח לנו סקיצות במייל ובפורום התגובות המובנה באתר. הקשר האינטרקטיבי בין המורה לתלמיד, שאינו תלוי בזמן ובמקום, מאפשר לתלמיד להיות חלק מתהליך הלמידה בקצב שלו.
לסיכום, אנחנו סבורות שהאתר מגרה ומזמין הרבה יותר מהחומר המודפס ושלערך האינטרנטי שלו יש חשיבות גבוהה בתהליך הלמידה.