מבוא


בעבודה זו בחרנו להעביר שיעור בנושא הגרפיטי-אומנות הרחוב.
נקודת המוצא שלנו לכתיבת תוכנית לימודים זו , היא הסקרנות שלנו והאהבה שלנו לתחום זה והרצון שלנו להעשיר את הנוער בתחום האומנות הקצת יותר משוחררת והיצירתית, ולהכניס אותם לתוך העולם המתוקשב.
כמו כן, אנו רוצות להעביר להם חוויה שונה מחווית הלימוד היום יומית מול הספרים  והאנציקלופדיות.
אנו רוצות להעביר לתלמידים חוויה אינטרנטית שתכניס אותם לתוך עולם הגרפיטי  הכולל בתוכו משימות שונות המאתגרות את התלמיד.
לפי מה שחקרנו והעמקנו, ראינו כי לא קיימות תוכניות לימוד בנושא זה, חוץ משאר הסטודנטים בכיתתנו העוסקים בנושא אומנות הרחוב.
כמו כן, על פי בדיקתנו, לא נחשפנו להנחיות של משרד החינוך הנוגעות לתוכנית הלימודים הנ"ל.
ייחודה של תוכנית זו היא עצם הנושא: גרפיטי-אומנות רחוב וזאת משום שיום יום אנו חשופים לאותה שאלה האם הגרפיטי הוא פוגעני ומשמש כונדאליזם אן שמא הוא אומנות לכל דבר.
מעצם השאלה רצינו לייחד את התוכנית בשלל סרטי וידיאו, סרטי העשרה עם תמונות, וסרטי התנסות שונים בגרפיטי ממוחשב וזאת כדי להעצים את חווית התלמיד כאשר הוא נכנס לאתר.
תוכנית לימודים זו משתלבת בתוך תוכנית הלימודים הקיימת כתוכנית העשרה והרחבה במסגרת לימודי עיצוב או אומנות בבתי הספר התיכוניים וזאת לאחר שעברו קורס בתולדות האומנות.
מטרת העל שלנו היא להעשיר את התלמידים בתחום הגרפיטי: מקורותיו,סגנונותיו המגוונים והמרתקים ברחבי העולם, אמנים מפורסמים בתחום ולהעלות לדיון בפורום שאלה עניינית האם הגרפיטי הוא אומנות או ואנדליזם?
תוכנית הלימודים מיועדת להוראה מתוקשבת ברצף, אך גם ניתן ללמוד יחידה אחת מהתכנית בכל פעם.
נוסף לכך,התכנית מחייבת ללוות קורס וזאת משום שיש לתלמידים שאלות רבות בהם הם מתדיניים עם חבריהם לכיתה ואיתנו המורות בפורום לגבי שאלות שונות בתחום.
התכנית איננה כוללת פרק עם הדרכה והצעות למורה כיצד לפעול.
תוכנית לימודים זו לא נוסתה עדיין בשום מקום.


תכני הקורס כוללים ארבעה פרקים:
פרק ראשון עוסק בהגדרת המושג גרפיטי ומקורותיו הראשונים.התלמיד יופנה לכתבה ולתמונות על ציורי המערות ויבין את מקורות הגרפיטי המודרני.בסוף פרק זה התלמיד יתבקש לתמצת את הרעיון המרכזי של המאמרים השונים במשפט אחד. כמו כן התלמיד יחשף להשפעות יוון ורומא על הגרפיטי המודרני ויקרא על התפתחות הגרפיטי במאה העשרים.לאחר מכן יופנה לסרטוני וידיאו על אמני גרפיטי עכשויים ויתנסה ביצירת גרפיטי אינטרנטי בהשפעת אחת התקופות שנלמדו.
פרק שני עוסק בקונפליקט הקיים האם גרפיטי משמש כאומנות או כונדליזם.התלמיד יכיר את החוקים הנהוגים בארץ ובעולם לגבי אומנות הרחוב, יבין היטב את ההיבט החברתי והחוקי ,יגבש עליו דעה ויתדיין עליו בפורום. כמו כן התלמיד יחשף לתופעת הגרפיטי באסטינג, ולאחר מכן יחשוב על באסטינג יצירתי אותו הוא רוצה להעלות לקבוצת הפייסבוק. בסוף הפרק התלמיד יכיר את האמן בנסקי באמצעות צפייה בראיון אינטרנטי ויצירותיו השונות.
פרק שלישי עוסק בתופעת הגרפיטי בארץ ובמקומות שונים בעולם.התלמיד יבין ויזדהה עם כוחו החיובי של הגרפיטי, יחשף ויבין את הבדלי התרבות והשפעתם על הגרפיטי ברחבי העולם. זאת באמצעות צפייה בכתבות ותמונות  על גרפיטי במקומות השונים, ומשחקון נחמד בו התלמיד יצטרך לשייך ציור גרפיטי למקום ממנו הגיע.
פרק רביעי ואחרון עוסק בסדנת הגרפיטי הכולל סקיצות וציורי גרפיטי על הקיר הבית ספרי.התלמידים יתחלקו לקבוצות ויבחרו נושא בעקבות הנלמד בשיעורים. התלמיד יכין סקיצה ידנית או אינטרנטית וישלח אותה למייל, לאחר מכן יצפה בסרטון הכנה בה הוא נחשף לטכניקה ומבין את מהלך הפעילות. לבסוף התלמידים יוצרים על קיר משותף בבית הספר את הגרפיטי.כל קבוצה את הגרפיטי האישי שלה.